تمامی مواردی که باید در مورد ویتامین A بدانید

تمامی مواردی که باید در مورد ویتامین Aبدانید

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”100%”]کمبود ویتامین های مختلف در بدن موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود پس باید با شناخت ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن و با استفاده از منابع غذایی مفید و مغذی سلامت بدن را حفظ کنیم.[/box]

تمامی مواردی که باید در مورد ویتامین Aبدانید:

ویتامین آ محلول در چربی است و برای عملکرد طبیعی شبکیه چشم و رشد طبیعی استخوان، پوست، بیضه ها و تخمدان ها لازم است. در داروخانه ها ویتامین آ به شکل کپسول، قرص، قطره خوراکی و تزریق در دسترس است.

ویتامین A  یا (رتینوئید) برای بینایی و دید خوب و سیستم ایمنی سالم و رشد سلول ها لازم است.

ویتامین A دو نوع دارد:

  • نوع اول آن که از حیوانات بدست آمده و رتینوئید نام دارد
  • نوع دوم ویتامین آ بتا کاروتن (Beta-carotene) نام دارد که ریشه گیاهی دارد.

خواص ویتامین A برای پوست صورت :

کارشناسان زیبایی معتقدند که ویتامین A باعث افزایش رطوبت پوست صورت شده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

یک مطالعه در دانشگاه میشیگان آمریکا نشان داده که استفاده از ویتامین A به فرم رتینول می تواند باعث کاهش چین و چروک دور چشم شود.

ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است که تولید بیش از حد سبوم در پوست صورت را کاهش داده و با پاک سازی پوست از سلول های مرده باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

ویتامین A خواص ضد التهابی قوی دارد و می تواند، آکنه و جوش صورت را درمان کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین A باعث سم زدایی و پاک سازی پوست صورت شده و به روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست کمک می کند.

ویتامین A به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد یکی از بهترین روش ها برای درمان اگزما و پسوریازیس محسوب می شود.

ویتامین A باعث رطوبت رسانی به پوست لب شده و به درمان خشکی لب ها کمک می کند.

فواید دارویی و درمانی ویتامین A برای بدن:

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری برای افزایش رشد استخوان ها و عضلات در نوزادان و کودکان محسوب می شود و خطر ابتلا به دیستروفی عضلانی را کاهش می دهد.

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری برای تولید مثل خانم ها می باشد؛ ویتامین A به حفظ سلامت اندام های جنسی و افزایش باروری در زنان کمک می کند.

ویتامین A به رشد طبیعی جنین در رحم زنان باردار کمک می کند؛ ویتامین A باعث رشد و توسعه اسکلت، سیستم عصبی، قلب، کلیه ها، چشم ها، ریه و پانکراس در جنین می شود.

ویتامین A یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای تولید مثل در مردان است؛ ویتامین A به حفظ سلامت اندام های جنسی آقایان کمک کرده و با افزایش میزان اسپرم، باروری در مردان را بهبود می بخشد.

ویتامین A یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم ها می باشد. در واقع کمبود ویتامین A می تواند باعث شب کوری شود و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مربوط به سن (AMD) را که عامل اصلی نابینایی در جهان است، افزایش می دهد.

مطالعات نشان داده که مصرف مقادیر کافی ویتامین A به صورت بتا کاروتن (در منابع گیاهی ویتامین A) خطر ابتلا به سرطان لنفوم هاجکین و همچنین سرطان دهانه رحم، ریه و مثانه را کاهش می دهد.

ویتامین A به طور طبیعی با افزایش گلبول های سفید خون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که کودکانی که کمبود ویتامین A دارند بیشتر به سرخک و مالاریا مبتلا می شوند.

مصرف مقدار کافی ویتامین A برای رشد و توسعه استخوان ها ضروری است و کمبود این ویتامین احتمال شکستگی استخوان ها و پوکی استخوان را افزایش می دهد.

تحقیقات اولیه در ژاپن نشان می دهد که یکی از مشتقات ویتامین A با نام رتینوئیک اسید باعث کاهش قند خون در موش های مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

تحقیقات نشان می دهد که اضافه کردن ویتامین A به رژیم غذایی از تشکیل سنگ های فسفات کلسیم و اگزالات کلسیم در کلیه ها و مجاری ادراری جلوگیری کرده و به درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه کمک می کند.

مصرف منظم ویتامین A باعث تقویت دندان ها می شود؛ در واقع ویتامین A باعث تقویت عاج دندان یا دنتین شده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و سوراخ شدن دندان ها را کاهش می دهد.

ویتامین A یکی از بهترین ویتامین ها برای پیشگیری و درمان بیماری سرخک بوده و علائم این بیماری مانند اسهال و تب را کاهش می دهد.

متخصصان معتقدند که مصرف مقادیر کافی ویتامین A باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و با بهبود جریان خون در رگ ها، خطر لخته شدن خون و سکته قلبی را کاهش می دهد.

ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آلزایمر، پارکینسون، بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری کرون را کاهش می دهد.

عوارض کمبود ویتامین A :

کمبود ویتامین A در بدن می تواند ناشی از رژیم غذایی یا دلال ثانویه ای که مانع جذب، ذخیره یا انتقال آن می شوند باشد. قرارگیری در برابر مواد شیمیایی سمی هم از عوامل تحلیل برنده این ویتامین در کبد است. کمبود این ویتامین در جوامع درحال توسعه به ویژه کشورهای آسیایی شایع است. اما کمبود ویتامین A چه اثراتی دارد؟
میزان بالای مرگ ومیر، رشد و نمو ضعیف، توقف عملکرد ایمنی بدن، مشکلات بینایی و خشکی چشم، خشکی مو، خشکی پوست و مشکلاتی مانند آکنه، به خطر انداختن غشای مخاطی در دستگاه های تنفسی، گوارشی و تناسلی، آبسه گوش، بی خوابی، کوفتگی، مشکلات باروری و کاهش وزن از عوارض کمبود ویتامین A در بدن می باشند.

منابع ویتامین A :

  • جگر
  • تخم مرغ
  • شیر غنی شده
  • گوشت
  • پنیر
  • خامه
  • قلوه (کلیه)
  • روغن برخی ماهی‌ها
  • سبزیجات زرد و نارنجی
  • سبزیجات سبز رنگ مانند بروکلی و اسفناج

عوارض افراط در مصرف ویتامین A :

ویتامین A معمولا در میزان طبیعی و درمانی باعث بروز عوارض جانبی نمی شود،اما مصرف دارو برای مدت طولانی ممکن است سبب بروز افزایش میزان ویتامین در بدن و برخی عوارض شود.سردرد، تشنج،تحریک پذیری،تب،ضعف یا خستگی،افزایش حساسیت به نور خورشید،کاهش اشتها،خشکی دهان،درد شکم،استفراغ،ریزش مو،خشکی و ترک خوردگی پوست یا لب ها و درد استخوان یا مفاصل از اثرات افزایش تدریجی این ویتامین در بدن محسوب می شوند.خواب آلودگی،سرگیجه،سر درد شدید،کاهش هوشیاری،دوبینی،اسهال،استفراغ،پوسته پوسته شدن پوست و خونریزی لثه از علائم و نشانه های افزایش ناگهانی این ویتامین هستند.

مقدار ویتامین A مورد نیاز روزانه بدن :

نوزادان و کودکان

  • نوزادان تا ۶ ماه : ۴۰۰ میکروگرم در روز
  • نوزادان از ۷ تا ۱۲ ماه : ۵۰۰ میکروگرم در روز
  • از ۱ تا ۳ سال : ۳۰۰ میکروگرم در روز
  • از ۴ تا ۸ سال : ۴۰۰ میکروگرم در روز
  • از ۹ تا ۱۳ سال : ۶۰۰ میکروگرم در روز

زنان

  • از ۱۴ سال به بالا : ۷۰۰ میکروگرم در روز
  • زنان باردار : ۷۷۰ میکروگرم در روز
  • زنان شیرده : ۱۳۰۰ میلی گرم در روز

مردان

  • از ۱۴ سال به بالا : ۹۰۰ میکروگرم

توجه فرمایید موارد بالا باید با مشورت پزشک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا