فروش سایت

طرز تهیه‌ خورش بامیه مجلسی با گوشت یا مرغ+طرز تهیه خورش بامیه جنوبی

2 طرز تهیه‌ خورش بامیه مجلسی با گوشت یا مرغ+طرز تهیه خورش بامیه جنوبی
بالاخره فصل بامیه هم از راه رسید تا بتوانیم یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ایرانی با مرغ و گوشت را درست کنیم و از طعم لذیذ آن لذت ببریم. علاوه بر این بامیه یکی از مغذی‌ترین انواع سبزیجات و سرشار از کلسیم است و به همین خاطر استفاده از آن به صورت انواع خوراک و خورشت برای کودکان در حال رشد و سالمندان برای رشد و تقویت استخوان‌ها و درمان پوکی استخوان بسیار مفید است. طرز تهیه‌ی خورش بامیه مجلسی با گوشت یا مرغ و نیز طرز تهیه خورش بامیه جنوبی را در مجله کوروش بخوانید.

مواد لازم برای تهیه خورش بامیه برای ۸ نفر

گوشت گوسفند: ۵۰۰ گرم – میتوان به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ  نیز استفاده کرد.

بامیه: ۶۰۰ گرم

گوجه فرنگی: ۵۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد بزرگ

نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به مقدار لازم

آب: به مقدار لازم

طرز تهیه‌ی خورش بامیه مجلسی با گوشت گوسفند

برای درست کردن خورش بامیه مجلسی ابتدا پیاز را ریز خرد و با کمی روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. گوشت گوسفند خرد شده و شسته شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت برگردد. ادویه شامل فلفل و زردچوبه و در صورت تمایل کمی ادویه کاری به گوشت اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

گوجه فرنگی‌ها را رنده کنید و به گوشت و پیاز اضافه کنید. وقتی که آب گوجه فرنگی گرفته شد رب گوجه را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. وقتی که رب هم سرخ شد به مواد خورش بامیه آب جوشیده گرم اضافه کنید. مقدار آب باید به حدی باشد که روی گوشت را یک بند انگشت بپوشاند.

شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مواد خورش بامیه روی شعله ملایم گاز بپزد. در این فاصله بامیه‌های شسته شده را کمی تمیز کنید. لازم نیست ساقه بالای بامیه را از ته ببرید چون در این صورت بامیه‌ها له و وارفته می‌شوند، شیره بامیه داخل خورش ریخته می‌شود و خورش لیز می‌شود. بامیه‌ها را در مقداری روغن سرخ کنید و وقتی که رنگ سبز بامیه کمی برگشت شعله گاز را خاموش کنید.

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش، بامیه‌ها را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش خوب جا بیفتد و کم آب شود. خورش بامیه یک خورش کم آب است آن را با نان برشته یا برنج و به همراه سبزی خوردن، ترشی یا سالاد شیرازی میل کنید.

 

2 طرز تهیه‌ خورش بامیه مجلسی با گوشت یا مرغ+طرز تهیه خورش بامیه جنوبی

 

نکات مهم طرز تهیه‌ی خورش بامیه مجلسی

*بامیه‌ها را در همان ۳۰ دقیقه پایانی پخت همراه با نمک اضافه کنید چون بامیه‌ها خیلی زود می‌پزند و در غیر این صورت خورش بامیه شما له و وارفته می‌شود.

*نمک را از ابتدا به خورش اضافه نکنید چون هم باعث می‌شود گوشت دیرتر پخته شود و هم ممکن است رب گوجه فرنگی کمی شور باشد و خورش شور می‌شود.

*در طرز تهیه‌ی خورشت بامیه مجلسی با گوشت مرغ به همین ترتیب عمل کنید و بعد از تفت دادن تکه‌های مرغ، گوجه فرنگی و رب را اضافه کنید.

*برخی به خورش بامیه لپه هم اضافه می‌کنند. در این صورت لپه‌ها را جداگانه بپزید و در اواسط پخت خورش به آن اضافه کنید.

*خورش بامیه را با گوشت چرخکرده قلقلی هم می‌توانید درست کنید. برای این کار به همان روش معمول گوشت قلقلی را طعم‌دار کرده و تفت دهید و سپس به پیاز و گوجه فرنگی تفت داده شده اضافه کنید. به خورش آب اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد و غلیظ شود و در نیم ساعت پایانی بامیه‌های تفت داده شده را اضافه کنید. خورش بامیه با این روش در کمتر از یک ساعت پخته و آماده است.

*برای درست کردن خورش بامیه مجلسی جنوبی به جای رب گوجه فرنگی از تمبر و البته برای طعم دادن به خورش از یک بوته سیر در ازای این مقدار مواد استفاده می‌کنند. در این صورت ابتدا گوشت گوسفند یا مرغ را با پیاز، یک بوته سیر رنده شده و گوجه فرنگی به همان ترتیب تفت دهید سپس خورش را بپزید. در نیم ساعت پایانی پخت تمبر هندی را که در آب خیس کرده و از صافی رد کرده‌اید همراه با بامیه‌ها به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد و غلیظ شود.

*بهتر است برای درست کردن خورش بامیه از بامیه‌های ریز و کوچک استفاده کنید تا خورش بهتر جا بیفتد و غلیظ‌تر شود.

*بد نیست بدانید که بامیه هم فشار خون را تنظیم می‌کند و هم سبب کاهش کلسترول می‌شود. علاوه بر این بامیه سرشار از فیبر است و به همین دلیل یک غذای به شدت سیر کننده و لاغر کننده است. بامیه قند خون را کاهش می‌دهد به همین خاطر برای افرادی که دیابت دارند بسیار مفید است (البته مراقب تداخل عمل آن با داروهای کاهنده قند خون باشید). بامیه برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند بسیار مفید و درمان کننده است. بامیه سرشار از اسید فولیک، ویتامین A و ویتامین C و به همین دلیل یک ماده غذایی ضد افسردگی و ضد استرس است.

source : blog.okcs.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن